Penulisan ini bertujuan membincangkan
hubungan yang wujud antara kitab Al-Quran dengan kitab-kitab samawi yang lain. Sedikit
pengenalan berkenaan Al-Quran diselitkan sebagai muqaddimah perbincangan ini. Antara
yang diulas ialah definisi Al-Quran dan tuntutan beriman dengan kitab-kitab.
DEFINISI AL-QURAN
Al-Quran
dari segi bahasa berasal daripada kalimah qiraah yang membawa erti ‘bacaan’
atau ‘himpunan huruf atau kalimah’. Manakala lafaz Al-Quran pula membawa erti ‘yang
dibaca’.
Pengertian
Al-Quran dari sudut istilah pula merujuk kepada kalam Allah yang bermukjizat
yang diturunkan kepada Nabi Muhammad shallallahu `alaihi wasallam melalui
perantaraan malaikat Jibril `alaihissalam, dalam bahasa Arab, secara mutawatir,
dan menjadi suatu ibadah dengan membacanya (Zulkifli Ahmad, 2006) .
Al-Quran
turut dipanggil dengan nama-nama lain seperti Al-Furqan, Al-Kitab,
At-Tanzil, Az-Zikr, Al-Mubin, Al-Huda dan Ar-Rahmah.
Semua nama-nama ini diketahui berdasarkan kepada keterangan daripada Al-Quran. Uniknya,
Allah menamakan Al-Quran dengan beberapa nama seperti tersebut adalah berkait
rapat dengan fungsi Al-Quran itu sendiri terhadap umat manusia.
PERCAYA KEPADA KITAB-KITAB
Sebagai umat
Islam, meyakini kitab-kitab yang diturunkan Allah adalah sebahagian daripada
rukun-rukun Iman yang enam iaitu: beriman dengan kitab-kitab Allah. Namun, dewasa
ini, perlu kerap diingatkan bahawasanya, selain Al-Quran terdapat beberapa lagi
kitab yang telah Allah turunkan sebagai panduan kepada Rasul-rasul sebelum
baginda Nabi Muhammad shallallahu `alaihi wasallam. Itulah sebabnya
disebut beriman dengan KITAB-KITAB Allah. Kitab-kitab inilah yang
dipanggil sebagai kitab-kitab samawi. Sebagaimana yang difirman Allah dalam
surah An-Nisa’ ayat 136 maksudnya:
﴿ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا آمِنوا
بِاللَّهِ وَرَسولِهِ وَالكِتابِ الَّذي نَزَّلَ عَلىٰ رَسولِهِ وَالكِتابِ الَّذي
أَنزَلَ مِن قَبلُ ۚ
وَمَن يَكفُر بِاللَّهِ وَمَلائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَاليَومِ الآخِرِ فَقَد
ضَلَّ ضَلالًا بَعيدًا ﴾
“Wahai orang-orang yang beriman!
Tetapkanlah iman kamu kepada Allah dan RasulNya, dan kepada Kitab Al-Quran yang
telah diturunkan kepada RasulNya (Muhammad, s.a.w), dan juga kepada Kitab-kitab
Suci yang telah diturunkan dahulu daripada itu. Dan sesiapa yang kufur
ingkar kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan
Rasul-rasulNya dan juga Hari Akhirat, maka sesungguhnya ia telah sesat dengan
kesesatan yang amat jauh”
Kitab-kitab
yang wajib diimani ini juga disebut secara jelas dalam Al-Quran terdiri
daripada kitab Taurat yang diturunkan kepada Nabi Musa `alaihissalam,
kitab Zabur yang diturunkan kepada Nabi Daud `alaihissalam, kitab
Injil yang diturunkan kepada Nabi Isa `alaihissalam dan Al-Quran
yang diturunkan kepada Nabi Muhammad shallallahu `alaihi wasallam.
Walau bagaimanapun,
kitab Zabur, Taurat dan Injil yang wujud pada ketika ini bukanlah kitab-kitab
yang asli dan sama isinya dibandingkan pada awal penurunan di zaman Nabi-nabi
tersebut. Orang Nasrani dan Yahudi telah banyak mengubah isi kandungannya. Sesetengah
ayat telah ditukarkan tempatnya, sementara sebahagian ayat yang lain telah
dibuang dan dihilangkannya, sehinggalah mereka memasukkan ayat-ayat mereka yang
berasal dari akal dan pandangan mereka sendiri di dalam kitab-kitab tersebut.
Ringkasnya,
kitab-kitab Taurat, Injil dan Zabur yang kita jumpai di sisi mereka pada hari
ini bukanlah naskah kitab asli yang diturunkan Allah melainkan hanyalah
terjemahan-terjemahan yang sentiasa mengalami perubahan, pertukaran,
pertambahan dan pengurangan . (Al-Maududi, 2006)
HUBUNGAN AL-QURAN DENGAN KITAB-KITAB
SAMAWI YANG LAIN
Asasnya,
Al-Quran mempunyai perkaitan dan pertalian yang rapat dengan kitab samawi yang
lain (kitab asli). Pertalian ini dapat kita singkap dengan penelitian terhadap
ayat-ayat Al-Quran seperti berikut:
Al-Quran sebagai Penjaga kepada
Kitab-kitab Sebelumnya
Kenyataan
ini dibuktikan apabila kita mendapati Al-Quran membicarakan tentang Taurat dan
Injil dalam ayat 47 surah Al-Maidah, Allah menegaskan persoalan ini dalam surah
yang sama dalam sebahagian daripada ayat 48:
﴿ وَأَنزَلنا إِلَيكَ الكِتابَ بِالحَقِّ
مُصَدِّقًا لِما بَينَ يَدَيهِ مِنَ الكِتابِ وَمُهَيمِنًا عَلَيهِ ۖ
فَاحكُم بَينَهُم بِما أَنزَلَ اللَّهُ ۖ
وَلا تَتَّبِع أَهواءَهُم عَمّا جاءَكَ مِنَ الحَقِّ ۚ
لِكُلٍّ جَعَلنا مِنكُم شِرعَةً وَمِنهاجًا ۚ
وَلَو شاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُم أُمَّةً واحِدَةً وَلٰكِن لِيَبلُوَكُم في ما آتاكُم
ۖ فَاستَبِقُوا الخَيراتِ
ۚ إِلَى اللَّهِ مَرجِعُكُم
جَميعًا فَيُنَبِّئُكُم بِما كُنتُم فيهِ تَختَلِفونَ ﴾
“Dan Kami turunkan kepadamu (wahai
Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran, untuk mengesahkan
benarnya Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan sebelumnya dan untuk
memelihara serta mengawasinya. Maka jalankanlah hukum di antara mereka
(Ahli Kitab) itu dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kepadamu), dan
janganlah engkau mengikut kehendak hawa nafsu mereka (dengan menyeleweng) dari
apa yang telah datang kepadamu dari kebenaran. Bagi tiap-tiap umat yang ada di
antara kamu, Kami jadikan (tetapkan) suatu Syariat dan jalan agama (yang wajib diikuti
oleh masing-masing). Dan kalau Allah menghendaki nescaya Ia menjadikan kamu
satu umat (yang bersatu dalam agama yang satu), tetapi Ia hendak menguji kamu
(dalam menjalankan) apa yang telah disampaikan kepada kamu. Oleh itu
berlumba-lumbalah kamu membuat kebaikan (beriman dan beramal soleh). Kepada
Allah jualah tempat kembali kamu semuanya, maka Ia akan memberitahu kamu apa
yang kamu berselisihan padanya”.
Al-Quran sebagai Penentu kepada
Perkara-perkara yang Menjadi Perselisihan Umat
Kenyataan
ini dapat kita lihat menerusi firman Allah dalam surah An-Nahl ayat 63 hingga
64:
﴿ تَاللَّهِ لَقَد أَرسَلنا إِلىٰ
أُمَمٍ مِن قَبلِكَ فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيطانُ أَعمالَهُم فَهُوَ وَلِيُّهُمُ
اليَومَ وَلَهُم عَذابٌ أَليمٌ ﴾ ﴿ وَما أَنزَلنا
عَلَيكَ الكِتابَ إِلّا لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اختَلَفوا فيهِ ۙ
وَهُدًى وَرَحمَةً لِقَومٍ يُؤمِنونَ ﴾
“Demi Allah! Sesungguhnya kami juga
telah mengutus Rasul-rasul kepada umat-umat yang terdahulu daripadamu (wahai
Muhammad), lalu Syaitan memperelokkan pada pandangan mereka yang ingkar akan
amal-amal mereka yang jahat itu; maka dia lah menjadi pemimpin mereka pada hari
ini; dan mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya.”
“Dan tiadalah Kami menurunkan Al-Quran
kepadamu (wahai Muhammad) melainkan supaya engkau menerangkan kepada mereka
akan apa yang mereka berselisihan padanya; dan supaya menjadi petunjuk dan
rahmat bagi orang-orang yang beriman.”
Al-Quran Menghapuskan Syariat Kitab-kitab
Terdahulu
Hal ini
selari dengan kedudukan selaku kitab terakhir kepada nabi terakhir. Al-Quran
memansuhkan hukum-hakam yang terdapat pada kitab suci terdahulu kerana syariat
yang dibawa kitab suci sebelum Nabi Muhammad bersifat terbatas pada lokaliti
dan bangsa tertentu sahaja, sedangkan syariat yang dibawa Al-Quran adalah
universal dan sesuai untuk semua umat. Hal ini diterangkan dalam Al-Quran,
surah Al-Baqarah ayat 106:
﴿ ما نَنسَخ مِن آيَةٍ أَو نُنسِها
نَأتِ بِخَيرٍ مِنها أَو مِثلِها ۗ
أَلَم تَعلَم أَنَّ اللَّهَ عَلىٰ كُلِّ شَيءٍ قَديرٌ ﴾
“Apa sahaja ayat keterangan yang Kami
mansukhkan (batalkan), atau yang Kami tinggalkan (atau tangguhkan), Kami
datangkan ganti yang lebih baik daripadanya, atau yang sebanding dengannya.
Tidakkah engkau mengetahui bahawasanya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu?”
Ringkasnya,
antara hubungan yang kita perincikan di sini ialah hubungan Al-Quran sebagai
penjaga kepada kitab yang lain, sebagai penentu kepada perkara yang
diperselisihkan umat dan sebagai penghapus syariat kitab terdahulu (Mustaffa Abdullah, 2018) .
RUJUKAN
Al-Maududi,
Abul A'la. (2006). Asas-asas Islam. (H. Rahmat, Penterjemah) Shah Alam:
Dewan Pustaka Fajar.
Mustaffa Abdullah. (2018). ABSQ2103 Ulum al-Quran (ed.
3). Shah Alam: Open University Malaysia (OUM).
Zulkifli Ahmad. (2006). Revisi studi syumul SPM pendidikan
Al-Quran dan As-Sunnah. Pasir Puteh: Pustaka Media Jaya.
No comments:
Post a Comment