Tuesday, 24 July 2018

PENGUMPULAN DAN PENULISAN AL-QURAN



Pengumpulan Al-Quran merujuk kepada tindakan atau usaha mengumpul, menyalin dan membukukannya di dalam satu mushaf.
Kalimah Jam’al-Quran hadir dengan dua makna. Pertama: menghafaz dan mengingati ayat-ayat Al-Quran (Manna al-Qattan, 2000). Sebagaimana yang disebutkan dalam Al-Quran dalam surah Al-Qiyamah ayat 17:
﴿ إِنَّ عَلَينا جَمعَهُ وَقُرآنَهُ
Sesungguhnya Kamilah yang berkuasa mengumpulkan Al-Quran itu (dalam dadamu), dan menetapkan bacaannya (pada lidahmu)
Kedua: aktiviti mengumpulkan Al-Quran dengan tersusun ayat-ayat dan surah-surah mengikut ketentuan yang telah ditetapkan oleh Allah. Oleh yang demikian, Al-Quran terus kekal sampai ke hari ini dan berkekalan sehingga ke hari kiamat tanpa perubahan sebagaimana yang telah dijamin oleh Allah dalam surah Al-Hir ayat 9:
﴿ إِنّا نَحنُ نَزَّلنَا الذِّكرَ وَإِنّا لَهُ لَحافِظونَ
Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Al-Quran, dan Kamilah yang memelihara dan menjaganya.
Usaha-usaha pengumpulan Al-Quran yang dilakukan oleh baginda Nabi Muhammad shallallahu `alaihi wasallam adalah berdasarkan kepada kaedah hafalan dan tulisan, dengan tujuan menjamin keaslian Al-Quran sebagai kalamullah yang bebas dari sebarang penyelewengan.

Pengumpulan Al-Quran pada Zaman Rasulullah shallallahu `alaihi wasallam
Pada zaman Nabi, pengumpulan yang dilakukan Nabi berlaku dalam dua bentuk.
·         pengumpulan dalam bentuk hafalan.
·         pengumpulan dalam bentuk tulisan.

Pengumpulan Al-Quran dalam Bentuk Hafalan
Bentuk hafalan ini merupakan pendekatan awal yang dilakukan oleh Nabi dan para sahabat. Individu pertama yang mengumpul Al-Quran dengan makna menghafaz dan mengingatinya adalah Nabi Muhammad sendiri kerana bagindalah orang yang menerima wahyu tersebut.
Seterusnya, apabila disampaikan wahyu tersebut kepada para sahabat, mereka juga turut menyalin Al-Quran tersebut ke dalam dada (menghafaznya). Hal ini demikian, para sahabat mempunyai minat dan tumpuan yang tinggi kepada Al-Quran. Para sahabat juga sering mengulang kaji bacaan Al-Quran beramai-ramai dan menghafaznya supaya senang mereka membacanya dalam solat.
Melihat kepada kesungguhan mereka, Nabi sendiri telah mengambil pendekatan membantu mereka mengulang kaji dan memberi dorongan dan perangsang untuk terus berbuat demikian. Selain itu, Nabi juga telah memilih salah seorang daripada sahabat untuk mengajarkan sahabatnya yang lain. Jadi, apabila datang seseorang yang baru berhijrah ke Madinah, lantas baginda Nabi akan menyerahkannya kepada sahabat untuk mengajar Al-Quran.

Pengumpulan Al-Quran dalam Bentuk Tulisan
Pengumpulan Al-Quran dalam bentuk tulisan dapat dilihat apabila turunnya wahyu kepada Nabi Muhammad shallallahu `alaihi wasallam, baginda Nabi akan memanggil beberapa orang sahabat untuk mencatatkan segala butiran tentang wahyu tersebut.
Baginda memerintahkan para sahabat ini agar hanya menulis wahyu yang baginda perintahkan ditulis dan melarang mereka menulis sesuatu yang tidak diperintahkan menulisnya. Ini kerana baginda bimbang akan terjadi percampuran ayat-ayat Allah dengan yang bukan dari-Nya.

Antara sahabat-sahabat yang terlibat dalam tugas mencatat (penulis wahyu) ini adalah:
·         Abu Bakar As-Siddiq;
·         Umar bin Al-Khattab;
·         Uthman bin `Affan;
·         Ali bin Abi Thalib;
·         Muawiyah bin Abi Sufyan
·         Zaid bin Thabit;
·         Ubay bin Ka`ab;
·         Khalid bin Al-Walid;
·         Thabit bin Qays.

Para sahabat menulis ayat-ayat Al-Quran ini pada pelbagai benda seperti:
·         kepingan batu,
·         pelepah tamar,
·         tulang-tulang unta atau biri-biri yang telah kering,
·         keping-keping kayu,
·         kulit-kulit
Meskipun begitu, Nabi Muhammad shallallahu `alaihi wasallam tidak pula mengumpulkan seluruh ayat Al-Quran tersebut di dalam satu mushaf. Bahkan ayat-ayat itu bercampur-campur dan berselerakan di sana-sini. Keadaan ini terjadi kerana para pembaca dan penghafaz Al-Quran pada masa itu adalah ramai, mereka telah menghafalnya mengikut susunan yang Nabi tunjukkan. Tambahan pula Nabi sendiri sentiasa tertunggu-tunggu kemungkinan turunnya wahyu seterusnya.

KESIMPULAN
Al-Quran pada zaman Nabi Muhammad shallallahu `alaihi wasallam tidak dikumpul keseluruhannya dalam satu mushaf. Namun begitu para sahabat telah menghafaz keseluruhannya mengikut sebagaimana yang ditunjukkan kepada mereka oleh Nabi dan diterangkan tempat letak segala ayat dan surah seperti yang diarahkan oleh Allah.
Setelah ditulis, maka semua tulisan itu disimpan di rumah Nabi Muhammad shallallahu `alaihi wasallam. Lembaran catatan Al-Quran yang dikumpul dan disimpan di rumah Nabi inilah yang menjadi rujukan utama Zaid bin Thabit setelah beliau ditugaskan supaya mengumpul Al-Quran oleh Khalifah Abu Bakar dan pembukuannya pada zaman Khalifah Uthman bin `Affan (Mustaffa Abdullah, 2018).

RUJUKAN

Al-Zarkasyi. (1998). Al-Burhan fi Ulum al-Quran. Kaherah: Mustafa al-Baby al-Halabi.
Jalal al-Din al-Suyuti. (1990). Al-Itqan fi `Ulum al-Quran. Kaherah: Dar al-Risalah.
Juriah Mohd Amin. (1998). Kemukjizatan al-Quran dan Sains. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.
Manna al-Qattan. (2000). Mabahith fi `Ulum al-Quran. Beirut: Dar al-Kutub al-`Ilmiyyah.

Mustaffa Abdullah. (2018). ABSQ2103 Ulum al-Quran (ed. 3). Shah Alam: Open University Malaysia (OUM).

No comments:

Post a Comment

KONSEP, FUNGSI & PERTIMBANGAN EKONOMI DALAM PERKAHWINAN

Kata kunci: konsep perkahwinan, fungsi-fungsi perkahwinan, pertimbangan ekonomi dalam perkahwinan, manusia masyarakat dan budaya, sains...